>

Wetenschap

logo Sinds 1 januari 2022 heb ik naast mijn eigen onderzoeksbureau een affiliatie bij uTwente, waar ik vooral samen werk met Thomas van Rompay  . Voor meer informatie zie mijn persoonlijke pagina op de website van uTwente
logo Van 2012 tot 2021 was ik Bijzonder Hoogleraar Beleving en Waardering van Natuur en Landschap bij de basiseenheid Culturele Geografie van de Rijksuniversiteit Groningen. Op 13 november 2012 hield ik mijn inaugurele rede .
logo Van 1997 tot 2012 heb ik bij Wageningen UR als senior onderzoeker en Universitair Hoofd Docent gewerkt aan projecten en onderzoeken op het gebied van natuurbeleving en gezondheid.

 


Nevenfuncties

Ik ben bestuurslid van Gezond Natuur Wandelen en Nature for Health Daarnaast ben ik lid van de visitatie commissie Nationale Parken en de wetenschappelijke begeleidingscommissie van de Vogelbescherming

 


Promovendi

Promotie Janke Van Dijk Wesselius Janke van Dijk - Wesselius , "Greening schoolyards: Impact on children's well-being and behavior, parental support, and use for outdoor learning", co-supervisie met Prof. Dr. Mark van Vugt en Dr. Jolanda Maas van VU University (2014- 2020, promotiedatum 6 juli 2020. Proefschrift . Lees ook de samenvatting van de resultaten van het onderzoek naar de 'leerkracht' van groene schoolpleinen in deze Factsheet

Promotie Paul Plazier Paul Plazier , "Power to the pedals: Perspectives on the potential of e-bike mobility for sustainable and active transport systems". Co-supervisie met Dr. Gerd Weitkamp van FRW/RUG (2014-2018, promotiedatum 5 juli 2018). Proefschrift .

Bekijk ook het optreden van Paul bij NPO-1 radio-programma Dr. Kelder & Co of lees de samenvatting van zijn proefschrift op LinkedIn

Promotie Yang ZhangYang Zhang , "How urban green spaces relate to health and well-being: The interplay between green space attachment, perceived quality and affordance". Co-supervisie met Dr. Terry van Dijk en Gerd Weitkamp van FRW/RUG (2013-2017, promotiedatum 29 juni 2017). Proefschrift .

 


Recente wetenschappelijke publicaties

Van den Berg, A.E., Hovinga, D., Joven, M., Steensma, R., & Maas, J. (2024). Strengthening the pedagogical use of the outdoor area at nature-based daycare centers: An intervention study. Journal of Urban Forestry and Urban Greening, 128188. open access  

 

White, M. P., Hartig, T., Martin, L., Pahl, S., van den Berg, A. E., Wells, N. M., Costongs, C., Dzhambov, A. M., Elliott, L. R., & Godfrey, A. (2023). Nature-based biopsychosocial resilience: An integrative theoretical framework for research on nature and health. Environment International, 108234. open access  

 

Van Rompay, T. J., Oran, S., Galetzka, M., & Van den Berg, A. E. (2023). Lose yourself: Spacious nature and the connected self. Journal of Environmental Psychology , 102108. open access  

 

Kingsley, J., Donati, K., Litt, J., Shimpo, N., Blythe, C., Vavra, J., Caputo, S., Milbourne, P., Diekmann, L. O., Rose, N., Fox-Kamper, R., Van den Berg, A., Metson, G. S., Ossola, A., Feng, X., Astell-Burt, T., Baker, A., Lin, B. B., Egerer, M., Marsh, P., Pettitt, P., Scott, T. L., Alaimo, K., Neale, K., Glover, T., & Byrne, J. (2023). Pandemic gardening: A narrative review, vignettes and implications for future research. Urban Forestry & Urban Greening, 87, 128062. open access  

 

Van den Berg, A. E., & Konijnendijk, C. (2023). Response options: Access, spatial dimensions, design, communications and economics. In C. Konijnendijk, D. Devkota, S. Mansourian, & C. Wildburger (Eds.), Forests and trees for human health: Pathways, impacts, challenges and response options (pp. 163-198). International Union of Forest Research Organizations (IUFRO). download report

 

Van den Berg, A. E., & Albers, T. (2022). Nature Intelligence in youth work: Conceptual model, measurement scale and critical success factors. Anatta Foundation. download report

 

Van Dijk-Wesselius, J., Maas, J., Van Vugt, M. & Van den Berg, A.E.(2022). A comparison of children's play and non-play behavior before and after schoolyard greening monitored by video observations. Journal of Environmental Psychology , 80, 101760 open access  

 

Van den Berg, A. E., & Beute, F. (2021). Walk it off! The effectiveness of walk and talk coaching in nature for individuals with burnout-and stress-related complaints. Journal of Environmental Psychology, 76, 101641. open access  

 

Van den Berg, A. E. (2021). The natural-built distinction in environmental preference and restoration: Bottom-up and top-down explanations. In A. R. Schutte, J. C. Torquati, & J. R. Stevens (Eds.), Nature and psychology biological, cognitive, developmental, and social pathways to well-being (Vol. Nebraska Symposium on Motivation, Volume 67, pp. 31-60). Springer. download pdf

 

Van-Dijk Wesselius, J.E., Van den Berg, A.E., Maas, J., & Hovinga, D. (2020). Green schoolyards as outdoor learning environments: barrier and solutions as experienced by primary school teachers. Frontiers in Psychology, 10, 2919. open access  

 

Ga naar het publicatie overzicht op deze website of naar Scholar Citations voor een compleet overzicht van Engelstalige wetenschappeljke publicaties.

Highlights

Boek

Environmental Psychology Het boek "Environmental psychology: An introduction" (Wiley-Blackwell, 2012/2019) dat ik samen met Linda Steg en Judith de Groot heb samengesteld, geeft een toegankelijke inleiding op de belangrijkste onderzoeksthema's in de omgevingspsychologie. Meer dan 50 auteurs leverden een bijdrage aan het boek.

Nebraska Symposium on Motivation

Nebraska Het Nebraska Symposium on Motivation stond in 2019 in het teken van natuur en gezondheid. Op 11 april 2019 was ik één van de sprekers tijdens dit langstlopende symposium in de psychologie. In 2021 verschijnt een boek over het symposium bij uitgeverij Springer met bijdragen van alle sprekers.

 

Special Issue

ijerph Samen met Jenny Roe heb ik een Special Issue van het tijdschrift IJERPH geredigeerd, met als thema "Green-Blue Space and Health: Advances in Methods, Technologies and Applications". Het Special Issue bevat 13 artikelen die openbaar toegankelijk zijn.