Janke van Dijk - Wesselius , "Greening schoolyards: Impact on children's well-being and behavior, parental support, and use for outdoor learning", co-supervisie met Prof. Dr. Mark van Vugt en Dr. Jolanda Maas van VU University (2014- 2020, promotiedatum 6 juli 2020. Proefschrift . Lees ook de samenvatting van de resultaten van het onderzoek naar de 'leerkracht' van groene schoolpleinen in deze Factsheet
Bekijk ook het optreden van Paul bij NPO-1 radio-programma Dr. Kelder & Co of lees de samenvatting van zijn proefschrift op LinkedIn
White, M. P., Hartig, T., Martin, L., Pahl, S., van den Berg, A. E., Wells, N. M., Costongs, C., Dzhambov, A. M., Elliott, L. R., & Godfrey, A. (2023). Nature-based biopsychosocial resilience: An integrative theoretical framework for research on nature and health. Environment International, 108234. open access
Van Rompay, T. J., Oran, S., Galetzka, M., & Van den Berg, A. E. (2023). Lose yourself: Spacious nature and the connected self. Journal of Environmental Psychology , 102108. open access
Kingsley, J., Donati, K., Litt, J., Shimpo, N., Blythe, C., Vavra, J., Caputo, S., Milbourne, P., Diekmann, L. O., Rose, N., Fox-Kamper, R., Van den Berg, A., Metson, G. S., Ossola, A., Feng, X., Astell-Burt, T., Baker, A., Lin, B. B., Egerer, M., Marsh, P., Pettitt, P., Scott, T. L., Alaimo, K., Neale, K., Glover, T., & Byrne, J. (2023). Pandemic gardening: A narrative review, vignettes and implications for future research. Urban Forestry & Urban Greening, 87, 128062. open access
Van den Berg, A. E., & Konijnendijk, C. (2023). Response options: Access, spatial dimensions, design, communications and economics. In C. Konijnendijk, D. Devkota, S. Mansourian, & C. Wildburger (Eds.), Forests and trees for human health: Pathways, impacts, challenges and response options (pp. 163-198). International Union of Forest Research Organizations (IUFRO). download report
Van den Berg, A. E., & Albers, T. (2022). Nature Intelligence in youth work: Conceptual model, measurement scale and critical success factors. Anatta Foundation. download report
Van Dijk-Wesselius, J., Maas, J., Van Vugt, M. & Van den Berg, A.E.(2022). A comparison of children's play and non-play behavior before and after schoolyard greening monitored by video observations. Journal of Environmental Psychology , 80, 101760 open access
Van den Berg, A. E., & Beute, F. (2021). Walk it off! The effectiveness of walk and talk coaching in nature for individuals with burnout-and stress-related complaints. Journal of Environmental Psychology, 76, 101641. open access
Van den Berg, A. E. (2021). The natural-built distinction in environmental preference and restoration: Bottom-up and top-down explanations. In A. R. Schutte, J. C. Torquati, & J. R. Stevens (Eds.), Nature and psychology biological, cognitive, developmental, and social pathways to well-being (Vol. Nebraska Symposium on Motivation, Volume 67, pp. 31-60). Springer. download pdf
Van-Dijk Wesselius, J.E., Van den Berg, A.E., Maas, J., & Hovinga, D. (2020). Green schoolyards as outdoor learning environments: barrier and solutions as experienced by primary school teachers. Frontiers in Psychology, 10, 2919. open access
Ga naar het publicatie overzicht op deze website of naar Scholar Citations voor een compleet overzicht van Engelstalige wetenschappeljke publicaties.
Het boek "Environmental psychology: An introduction" (Wiley-Blackwell, 2012/2019) dat ik samen met Linda Steg en Judith de Groot heb samengesteld, geeft een toegankelijke inleiding op de belangrijkste onderzoeksthema's in de omgevingspsychologie. Meer dan 50 auteurs leverden een bijdrage aan het boek.
Het Nebraska Symposium on Motivation stond in 2019 in het teken van natuur en gezondheid. Op 11 april 2019 was ik één van de sprekers tijdens dit langstlopende symposium in de psychologie. In 2021 verschijnt een boek over het symposium bij uitgeverij Springer met bijdragen van alle sprekers.
Samen met Jenny Roe heb ik een Special Issue van het tijdschrift IJERPH geredigeerd, met als thema "Green-Blue Space and Health: Advances in Methods, Technologies and Applications". Het Special Issue bevat 13 artikelen die openbaar toegankelijk zijn.