

 
	
			    Van 2012 tot 2021 was ik Bijzonder Hoogleraar Beleving en Waardering van Natuur en Landschap bij de basiseenheid Culturele Geografie van de Rijksuniversiteit Groningen. Op 13 november 2012 hield ik mijn inaugurele rede 
. Naar aanleiding van mijn terugkeer in Groningen als bijzonder hoogleraar ben ik door Ineke Noordhoff geinterviewd voor het blad Noorderbreedte 
. Na de eerste 5 jaar werd ik op 1 januari 2017 werd ik voor een 2e periode herbenoemd 
 als hoogleraar natuurbeleving aan de RUG.
De leerstoel is beëindigd per 1 januari 2022. Dat betekent natuurlijk niet dat ik gestopt ben met mijn wetenschappelijke werk. Via mijn bureau Natuurvoormensen ben ik betrokken bij diverse wetenschappelijke projecten en onderzoeksaanvragen. Ook heb ik een nieuwe affiliatie bij uTwente, waar ik samen met Dr. Thomas van Rompay mogelijkheden voor samenwerking rondom het thema natuurbeleving en gezondheid verken.
Janke van Dijk - Wesselius , "Greening schoolyards: Impact on children's well-being and behavior, parental support, and use for outdoor learning", co-supervisie met Prof. Dr. Mark van Vugt en Dr. Jolanda Maas van VU University (2014- 2020, promotiedatum 6 juli 2020. Proefschrift 
.  Lees ook de samenvatting van de resultaten van het onderzoek naar de 'leerkracht' van groene schoolpleinen in deze  Factsheet 
  
Paul Plazier , "Power to the pedals: Perspectives on the potential of e-bike mobility for sustainable and active transport systems". Co-supervisie met Dr. Gerd Weitkamp van FRW/RUG (2014-2018, promotiedatum 5 juli 2018). Proefschrift 
. Bekijk ook het optreden van Paul bij NPO-1 radio-programma  Dr. Kelder & Co 
 of lees de samenvatting van zijn proefschrift op LinkedIn 
Yang Zhang , "How urban green spaces relate to health and well-being: The interplay between green space attachment, perceived quality and affordance". Co-supervisie met Dr. Terry van Dijk en Gerd Weitkamp van FRW/RUG (2013-2017, promotiedatum 29 juni 2017).  Proefschrift 
.
 Ik ben bestuurslid  van twee stichtingen: Gezond Natuur Wandelen 
 en Nature for Health 
 Daarnaast ben ik lid van de visitatiecommissie Nationale Parken in het kader van de transitie Nationale Parken 
			
	
Van 2019 tot 2021 was Femke Beute  
 aangesteld als onderzoeker bij de leerstoel. Femke is inmiddels verhuisd naar Noorwegen waar ze projecten doet via haar eigen onderzoeksbureau  LichtGroen Welzijn  
 
Van den Berg, A. E., & Beute, F. (2021). Walk it off! The effectiveness of walk and talk coaching in nature for individuals with burnout-and stress-related complaints. Journal of Environmental Psychology, 76, 101641. open access
 Van-Dijk Wesselius, J.E., Van den Berg, A.E., Maas, J., & Hovinga, D. (2020). Green schoolyards as outdoor learning environments: barrier and solutions as experienced by primary school teachers. Frontiers in Psychology, 10, 2919. open access
 Beute, F. & Van den Berg, A.E. (2019). Seeing the forest through the trees: Contemporary and future avenues of research. In: Kötte, D., Li, Q, Shin, W.S. & Michalsen, A., The International Handbook of Forest Therapy (p. 208-219). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. download chapter
 or  order book  
 Moens, M. A., Weeland, J., Beute, F., Assink, M., Staaks, J. P. C., & Overbeek, G. (2019). A dose of nature: Two three-level meta-analyses of the beneficial effects of exposure to nature on children's self-regulation. Journal of Environmental Psychology , [101326]. open access
 Van den Berg, A. E., & Staats, H. (2018). Environmental psychology. In: Van den Bosch, M. & Bird, W., Oxford Textbook of Nature and Public Health: The Role of Nature in Improving the Health of a Population (pp.51-56).Oxford: Oxford University Press. download pdf

Plazier, P., Weitkamp, G., & Van Den Berg, A. E. (2018). Exploring the adoption of e-bikes by different user groups. Frontiers in Built Environment, 4, 47. open access
 Van Dijk-Wesselius, J. E., Maas, J., Hovinga, D., Van Vugt, M., & Van den Berg, A. E. (2018). The impact of greening schoolyards on the appreciation, and physical, cognitive and social-emotional well-being of schoolchildren: A prospective intervention study. Landscape and Urban Planning, 180, 15-26. download pdf

Plazier, P., Weitkamp, S.G., & Van den Berg, A.E. (2017). "Cycling was never so easy!" An analysis of e-bike commuters' motives, travel behaviour and experiences using GPS-tracking and interviews. Journal of Transport Geography, 65, 25-34. view abstract
 Zhang, Y., Van den Berg, A., Van Dijk, T., & Weitkamp, G. (2017). Quality over quantity: Contribution of urban green space to neighborhood satisfaction. International Journal of Environmental Research and Public Health 14(5), 535. open access
 Van den Berg, A.E. (2017). From green space to green prescriptions: Challenges and opportunities or research and practice. Frontiers in Psychology, 8. open access

Ga naar Publicatie overzicht
				
	
Samen met Jenny Roe heb ik een Special Issue van het tijdschrift IJERPH geredigeerd, met als thema "Green-Blue Space and Health: Advances in Methods, Technologies and Applications". Het Special Issue bevat 13 artikelen die openbaar toegankelijk zijn. 
				
	 
				Het boek "Environmental psychology: An introduction" (Wiley-Blackwell, 2012) dat ik samen met Linda Steg en Judith de Groot heb samengesteld, geeft een toegankelijke inleiding op de belangrijkste onderzoeksthema's in de omgevingspsychologie. Meer dan 50 auteurs leverden een bijdrage aan het boek. Voor meer informatie en bestelling, zie    Wiley-Blackwell Publishers.
				
 Het Nebraska Symposium on Motivation 
 stond in 2019 in het teken van natuur en gezondheid. Op 11 april 2019 was ik 	één van de sprekers tijdens dit langstlopende symposium in de psychologie. In 2021 verschijnt een boek over het symposium bij uitgeverij Springer 
 met bijdragen van alle sprekers.